Kintamieji ir konstantos
Duomenų tipas nurodomas baziniu žodžiu, kuris atspindi kiek atminties skiriama reikšmei
saugoti ir koks yra reikšmių diapazonas.
Tipas | Užima bitų | Reikšmių diapazonas |
int | 4 | signed nuo -2147483648 iki 2147483647 unsigned nuo 0 iki 4294967295 |
long int | 4 | signed nuo -2147483648 iki 2147483647 unsigned nuo 0 iki 4294967295 |
short int | 2 | signed nuo -32768 iki 32767 unsigned nuo 0 iki 65932 |
float | 4 | 3.4e +/- 38 |
double | 8 | 1.7e +/- 308 |
long double | 8 | 1.7e +/- 308 |
char | 1 | signed nuo -128 iki 127 unsigned nuo 0 iki 255 |
Kintamieji naudojami tik nuo jų paskelbimo vietos programoje. Yra lokalūs ir globalūs
kintamieji. Lokalius apriboja skliaustai {}, juos galima sukurti bet kurioje programos
vietoje. Globalūs skelbiami prieš visas funkcijas ir į juos galime kreiptis
kokioje programos vietoje.
Konstanta patogu deklaruoti, kai jos reikšmė bus naudojama daug kartų. Jas galime skelbti dviem būdais:
naudojant #define arba const.
Priskyrimo operatorius
Tai yra pagrindinis programavimo veiksmas, kuriuo kintamąjam priskiriama reikiama reikšmė. Pavyzdžiu
pakeisime kintamojo reikšmę priskyrimu:
a = 5; | Šiuo sakiniu kintamąjam priskiriama reikšmė 5 |
a = a + 6; | Dabar prie kintamojo a, kurio reikšmė 5 pridėsime 6, ir priskirsime
kintamajam a. Jo reikšmė bus 11. |
a = a + (b = 4); | Kintam1jam b priskirsime reikmšę 4 ir pridėsime prie a, kurios reikšmė 11
ir gautą rezultatą 15 priskirsime kintamąjam a. |
a = b = 0; | Abu kintamieji bus lygūs ir įgis reikšmę 0; |
Sudėtingi priskyrimo operatoriai
+=, -=, *=, /=, %=, ^=
Jie naudojami kintamojo reikšmei pakeisti, kai atliekami veiksmai su ankstesne jo išraiška.
a = 5; | Kintamo a reikšmė 5 |
a += 4; | Kintamo a reikšmė 9 |
a -= 2; | Kintamo a reikšmė 7 |
a *= 3; | Kintamo a reikšmė 21 |
a /= 3; | Kintamo a reikšmė 6 |
a %= 4; | Kintamo a reikšmė 2 |
Reikšmės didinimo ir mažinimo operatoriai
Tai yra didinimo ar mažinimo vienetu išraiška.
a = 3; | Pradinė a kintamojo reikšmė tampa 3 |
a++; | Pradinė a kintamojo reikšmė didinama vienetu ir bus 4 |
a--; | Kintamojo a reikšmė mažinama vienetu ir bus 3 |
Išraiškos a++ ar ++a yra analogiškos, tik skiriasi kintamojo a panaudojimu. Pirmu atveju - naudojama
a reikšmė ir po to didinama vienetu, antru atveju pakeičiama a reikšmė ir tada naudojama.
Sudėtingi ir loginiai palyginimo operatoriai
Palyginimo operatoriumi dažnai lyginamos dvi išraiškos ir darbo rezultatas yra loginio tipo turintis dvi
rekšmes: true arba false. lentelėje pateiksime keletą įdomesnių pavyzdžių.
(a * b >= 7) | Rezultas priklausys nuo a, b ir c reikšmių ir jei
a = 2; b = 3; | false |
(b + 6 < a * b) | false |
((c = -1) == a - b) | true |
Neigimo operacija (!). Šiuo ženklu nurodoma loginė neigimo operacija NE (NOT), pvz.: !(6 <= 3)
rezultatas true o !true - false.
Loginiai sujungimo operatoriai.
Norint sujungti keletą palyginimų naudojami du loginiai operatoriai && ir ||.
a | b | a && b | a || b |
&& operatoriumi nurodoma loginė operacija IR (AND) rezultatas true bus tik vienu atveju, o ||- operatorius
ARBA (OR), false bus tik paskutiniu pavyzdžio atveju |
true | true | true | true |
true | false | false | true |
false | true | false | true |
false | false | false | false |
Sąlygos operatorius - klaustukas (?). Kairėje jo pusėje rašoma loginė išraiška, o dešinėje du rezultatai
atskirti dvitaškiu. Jei loginio patikrinimas duoda true, tai gauname pirmą rezultatą, o jei false - gausime
antrą rezultatą
3 == 4 ? 5 : 1 | Juk 3 nelygus 4, tai rezultatas antras - 1 | y=3==4?5:1; //y įgis reik6mę 1 |
3 < 4 ? a : b | Juk 3 mažiau už 4, tai rezultatas pirmas - a |
3 > 4 ? a : b | Juk 3 nedidesnis 4, tai rezultatas antras - b |
Kablelio operatorius (,). Tai išraiškų rinkinys atskirtų kableliais, apskaičiuojamas ir kairės į dešinę.
Rezultatą duoda paskutinė toliausiai dešinėje stovinti išraiška.
sk1 = (sk2 = 10, sk2 + 2);
Pirma: sk2 bus priskirta reikšmė 10.
Antra: prie sk2 pridėsime 2 ir priskirsime sk1.
Trečia: turėsime tokius rezultatus sk1 lygus 12, sk2 lygus 10;
Atgal